Vissza-------------------------------- Tartalomhoz

Ülőbútorok

Kép helye Mottó:
"kezembe fogom a gyalut, és uralkodom a műhelyemben a csomós tölgyön és a sima diófán."
(Romain Rolland: Colas Breugnon)

A regénybeli Colas Breugnon francia, burgundiai asztalos volt. Kortársa, talán közeli ismerőse lehetett az a burgundiai asztalos, aki a jobbra látható diófa-trónt készítette az 1500-as évek második felében. Ez a trón több szempontból is méltó a figyelmünkre.

Túl azon, hogy az ismert, egyik legkorábbi, épségben fennmaradt diófabútorról van szó, egy reneszánsz remekműről, - nem csoda, múzeum vigyáz rá, - díszítő motívumaiban is könyvünk témáját illusztrálja.

A támla felső paneljében megjelentetett gyümölcsök között a dió is kiemelt témája a világ reneszánsz újrafelfedezésének. A támla hosszanti részére faragott két kariatída pedig - mint már többször említettem az athéni Erechtheion kariatídái kapcsán - igen régi ógörög templomok diófából faragott oszlopainak, stilizált nőalakjainak az utánérzései.

Szóval, dió és diófa az egész. Nekem is kellene egy ilyen trón. De a mi városunkban nincs olyan asztalos, aki kezébe fogná a gyalut, sőt, pláne, uralkodna a diófán.

Mert a székfaragás művészet. Erről beszélt Madách a Tragédia falanszter-jelenetében, hogy Michelangelo széklábat faragott. Lehet, hogy költői képzelete nem is rugaszkodott el a valóságtól, mert a fenti, szürke diófa-széket Michelangelo házából eredeztetik. Mindenesetre művészi.

Az előző fejezetben diófaasztalokat láttunk. Diófaasztal mellé diófából készült szék illik.

Kép helye A diófából készült karosszék hagyományosan az ízlést, a művészi szinvonalat képviselte. Köztudott - talán nem is lenne szabad említenem, - hogy Törökországban az adanai múzeumban még ma is őrzik Atatürk diófa-karosszékét.

Kép helye Képzelhetjük, milyen lehetett magának Atatürknek a széke, ha egy rangban alacsonyabb török főúr is ilyen diófaszéken ülhetett, mint a baloldali, Törökországból, 1870-ből származó.

De jó lenne egy főúri diófa-széken ülni!

De sajnos, nem lehet. Ez a szék múzeumi példány, az Egyesült Államokban őrzik.

Ha nem, hát nem. Akkor veszünk egy diófa-karosszéket, még különlegesebbet. Kínait. Most eladó, jobbra látható.

Ha pedig megveszik előlünk, még nagyon sokféléből válogathatunk. Kaphatók régiesek. A 15.-től a 20. századig állandóan változott a diófából készült székek stílusa:
Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye

Most, a 21. században is készítenek diófa-karosszékeket. Századunk bútorstílusa még nincs elnevezve. Ezért régies hangzású neveket adnak a mai diófabútoroknak. Például olasz gótikusnak mondják az alábbi, díszesen faragott karosszéket. Szerintem ilyen stílus nincs, és ezt a véleményemet akkor is fenntartom, ha a saját szememmel látom, hogy mégis van. De a szék ettől függetlenül szép.

Kép helye Kép helye

Mindenki megtalálhatja az egyéniségének megfelelő széket diófából.

Viktoriánus szék a győzőknek.

Kép helye

És ellenkezőleg, gondolkozószék azoknak, akik nem győztek, de gondolkoznak. Akik nem győznek gondolkozni, hogy miért nem győztek. (A bemutatott szék hivatalos neve valóban gondolkozószék.)

Kép helye

Hárfás szék a zenészeknek, magas támlájú a nagy embereknek, egyszerű az igényteleneknek. Pénztáros-szék pénztárosoknak, paraszt-barokk szék feketedióból parasztoknak, historizáló stílusú a történészeknek. Társalkodószék a társaságkedvelőknek, etetőszék a gyerekeknek.
Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye

Ezek nem sámlik, ezek székek. Zenész-székek, akkor is, ha nincs rajtuk hárfás támla. Csellósoknak valók. Az első felnőtt csellistáknak, a második pedig gyerekeknek.

Kép helye Kép helye

Névtelen szék névteleneknek.

Kép helye

Bár szék a bárszék is, a lényeg az, hogy diófából legyen.

Kép helye

Végül barokk ördög-szék ördögöknek.

Kép helye
Kép helye

Ennyit, tömören a diófa-székekről. De most látom, van egy még tömörebb is, ami valóban tömör dióból készült, a 19. századi Oroszországban. Sahmatovo városka múzeuma őrzi, de nem kell nagyon őrizni, mert olyan nehéz, hogy azzal nem szaladhatunk el. Pedig szeretnénk.

Kép helye

Fokozzuk a diófa-székeket! Egy családnak nem elég egy szék, garnitúra kell. Egyforma székek, diófából.

Kép helye Kép helye Kép helye

A kényelemszeretőknek pedig diófa-karosszék kell. Balra egy közönséges fotel, jobbra pedig XV. Lajos francia király karosszéke:

Kép helye Kép helye

Az általam ismert legöregebb diófa-karosszék a 17. századból való:

Kép helye

És a többi karosszék hol van? A bútorraktárban. De szerintem ne nézzünk be oda. Úgyse vásárolunk, nincs rá pénzünk, amilyen szegények vagyunk. Főleg most, amikor világválság van.

Most veszem észre, tisztelt mindenre kíváncsi Kollégám mégis megnézte, milyen ülőbútorokat talál a bútorraktárban. Sokfélét. De ott nem látott olyan diófa-széket, amit Észak-Pakisztánban és a közeli afgán vidékeken látna, ha rossz sorsa egyszer odavetné. Ott is diófából készítik a jobbféle székeket, az egyediségüket az alacsony székláb adja meg. Alacsony székeknek nevezik, és a diófaanyagot rézdíszítményekkel teszik még szebbé. Ezek a székek élő tanúi a helyi diókultúrának a Kalash-völgyben, Chitral város vidékén.

Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye

Hát, 40-50 ezer Ft-ba kerül darabjuk, így, használtan is. Nem, ezekre a pakisztáni székekre sincs pénzünk. Ellenben ha egy nagyrendezvényt szervezünk, - a flancra akkor is van pénzünk, ha szegények vagyunk, - béreljünk diófa-székeket.

Kép helye

A rendezvényszervező úgy hirdeti, korlátlanul tud ilyeneket kölcsönözni. Hát, persze, hogy korlátlanul, mert nincs rajtuk karfa, de azért megkéri az árát. Az árát és az áfát.

Ezután hátradőlhetünk, pihenhetünk egy szusszanásnyit a diófa-kanapén.

Kép helye Kép helye

Hát még ha a kanapékat a karosszékekkel kombinálják, az így létrejött ülőgarnitúrák milyen kényelmesek! Itt egy ónémet garnitúra, a 19. sz. végéről.

Kép helye

Persze, nemcsak a kényelemszeretet, az egyszerűség is erény. Egyszerűen üljünk ki az ámbitusra egy egyszerű, tömör diódeszkából készült diófapadra. Az egyszerű padokon a deszka repedését egy egyszerű mahagóni-csap fogja össze.

Kép helye Kép helye

Az egyszerű mahagónicsapos padok az egyszerű embereknek, a köznépnek valók. A lovas diófapad pedig a lovagoknak. Ne tévesszük el, mindig tudjuk, hogy hol a helyünk. Például a lovardában.

Kép helye

A diófapadok kombinálhatók a ládákkal. Ládás pad:

Kép helye

A diófapadok megtekintése után maradt bennem egy kérdőjel. Ez meg miféle diófabútor lehet? Padnak gyenge, asztalnak alacsony. Leginkább gyerekasztalnak szánhatták, de annak se jó, mert hegyes sarka van, balesetveszélyes. Hacsak a fal mellé nem állítják... Mindenesetre - látjuk - többféle diófabútor van, mint amennyire szükségünk lenne.

Kép helye

Nincs is szükségünk túldíszített dióbútorokra. Egyszerű diófatulajdonosok vagyunk. Megvárjuk, amíg öreg diófánk kidől, megvárjuk, amíg a belseje teljesen kikorhad, a maradékot belakkozzuk, és készen is van kedvenc támlás diófapadunk. Amint azt egy török asztalosnál, Gürsan Ergilnél láttuk, amikor Isztambulban jártunk.

Kép helye

Mint mondottam, nagyon egyszerűek vagyunk. Diótermesztő parasztok vagyunk. Üljünk ki a ház elé féldiót formázó kerti ülőkére.

Kép helye

Vagy egy egyszerű diófa-sámlira.

Kép helye Kép helye

Most látom, micsoda ívet írt le könyvemnek ez a fejezete. A diófatrónustól a sámliig. Nem győzök csodálkozni, csak ülök és csak csücsülök. Diófa-sámlin.

Tévedett tisztelt Kollégám, amikor azt gondolta, hogy a diófa-sámlinál lejjebb nem süllyedhetünk. Nekem sikerült. Találtam egy diófából készült WC-ülőkét. Ez már tényleg a mélypont, a trónhoz képest.

Kép helye

Ha már trón nem jutott nekünk.

---------------------------------------------- Fel------------------------------------- Tovább