Vissza-------------------------------- Tartalomhoz

Diófából készült művek SZ - Z
És ismeretlen művészek kihagyhatatlan alkotásai

Szlávics László: Jang-Jin

Szlávics László: Szent Flórián (1-2)

Kép helye Kép helye

Tihanyi Viktor: Álomőrző

Kép helye Kép helye

Tihanyi Viktor: Bagoly

Kép helye

Tóth Péter: Magyar

Kép helye

Törő György: Szarvasbőgés, Szekszárdi szüret

Kép helye Kép helye

Art Waldie: Absztrakt

Kép helye

Hans-Sepp Walker: Medve

Kép helye

Gayle Weatherson: Tavaszi futam

Kép helye

Chris Wilson: Szieszta

Kép helye

Lawrence Wuest: Lírai forma (a művet a Rómeó és Júlia c. balett inspirálta)

Kép helye

H. D. Yeaw: Absztrakt torzó, Első születés

Kép helye Kép helye

Második születés
Kép helye

Az ismert mesterek után nézzük meg az ismeretlen művészek alkotásait. Pillantsunk az ismeretlenbe.

Ismeretlen római harcos portréja. 17. századi, francia alkotás. Látjuk, az idő vasfoga már megkapta. De így is oly megkapó!

Kép helye

Ismeretlen orosz művész: Három lányok

Kép helye

Ismeretlen amerikai művész domborműve: Amerikai sas olajággal (Viszi a békét szerte a világba. De jó lesz a népeknek!)

Kép helye

Ismeretlen bolgár művész: Az ég felé

Kép helye

Ismeretlen lengyel fafaragó: Gurál
Nézzük meg köröskörül! Ennek a Kárpátok-beli hegyi legénynek főleg a köpenyének mintázata méltó figyelemre, mert azt a diófa évgyűrűi adják.

Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye Kép helye

Ismeretlen amerikai népművész: Krisztus töviskoszorúval

Kép helye

Ismeretlen művész absztrakt szobrocskája 1955-ből, amikor még az absztrakt volt a divat:

Kép helye

És további ismeretlenek:

Bika

Kép helye

Egyedül

Kép helye

Fa kőben

Kép helye

Farkasok

Kép helye Kép helye

Hinterkopf

Kép helye

Kacsa

Kép helye

Lyukas forma

Kép helye

A neandervölgyi

Kép helye

Tavaszi, húsvéti diófa-faragványok: tojás, tulipánbimbó

Kép helye Kép helye

Tulipáncsiga

Kép helye

A diófából készült mesterművek képi bemutatása után a csak írásban rendelkezésemre álló bizonyítékai a diófa művészi kifejező erejének:

Búza Barna szobrászművész. Nehéz esztendőkben, 1954-57-ben készült több keresztútja. Sümegen, a ferences templomban ma is gyönyörűséget szerez és áhítatot kelt az a diófából faragott stáció-domborműsorozata, amely már a nyolcvanas évek alkotása.

A felejthetetlen mű azonban a székesfehérvári püspöki bazilikába komponált 76 cm-es nagyságú, diófából faragott Golgota. Formákba öltöztetett szobrászi nyelven képes folytatni a nagy előzményeket. A kínlódó test újabb fájdalmat visel. Tagbaszakadt poroszló veri jobb lábába a szöget, heves, oly kifejező közömbös mozdulatával. Hóhér és áldozat teremtődik egységes alakzattá, azonos mozgásrendszerrel, duhaj, szinte barokkos mozdulattal. A lendület feszült energiája föllobban a sátánlény robbanó gesztusában, és az Istenember tűrő hatalmában. Szobrászi dráma ez, maradandó üzenet arról, hogy csak aki vesztes, az érheti el a győzelmet a világon: az igazság, a lélek tisztasága. A gonoszság múlandó, de az önfeláldozó erény maga az örökkévalóság.

---------------------------------------------- Fel------------------------------------- Tovább